Dieselové motory jsou určeny pro automobily s vyšším výkonem a velmi dobře optimalizují spotřebu paliva vzhledem k velikosti poháněného vozidla. Motory se obdobně jako benzínové skládají z několika důležitých částí, které umožňují plynulý pohon podvozku. Jednou z těchto částí jsou i trysky umožňující vstřikování paliva do motoru. Dojde-li k poruše vstřiků, je zpravidla nutný odborný zásah, jež ji odstraní. Špatný vstřik paliva může postupně způsobit závažné problémy v plynulosti pohonu, ale také úplnou nepojízdnost vozidla.
Projevy špatného vstřikování
Vstřikovací trysky slouží k nadávkování a rozptýlení paliva do prostoru motoru, kde dojde k jeho zapálení. Pokud tryska nepracuje správně, nemusí mít motor dostatek paliva pro správný provoz. Nejčastější příčinou špatného vstřikování je zanášení trysky (většinou k němu dochází při používání méně kvalitních druhů paliv – velmi často souvisí například s užívání nafty s příměsí biosložky). Špatné vstřikování se nejčastěji projevuje takto:
- zvyšující se spotřeba při konstantním nebo klesajícím výkonu
- snížený výkon na vyšších otáčkách
- nerovnoměrný chod motoru
- cukání a vibrace motoru
- zhoršený průběh studeného startu
- klepání motoru
- vypínání motoru či přepnutí o nouzového režimu
Projevy lze pozorovat současně nebo pouze některý z nich, v každém případě se však stav vozidla, resp. motoru při špatném vstřikování postupně zhoršuje a výskyt jednotlivých projevů či jejich kombinace je častější. Pokud pozorujete tyto projevy, je dobré navštívit autorizovaný nebo jiný servis a nechat si provést diagnostiku a trysky vyčistit.
Prevence ucpání trysek vstřikování
Chcete-li předejít riziku zanesení vstřiků, je možné realizovat několik preventivních opatření, která zahrnují především užívání vhodných aditiv (je nutné ovšem dávat pozor, abyste skutečně vybrali produkt určený pro dieselové motory – bývá tímto způsobem označen), provádění pravidelného čištění speciálním přípravkem, který se do nádrže přidává v pravidelných intervalech, či dekarbonizace.