Zodpovime.cz

Otázky a odpovědi o spotřebitelských tématech

Články

Jak vyčistit filtr pevných částic jízdou

Jak vyčistit filtr pevných částic jízdou

Filtr pevných částic (DPF nebo FAP) je zařízení, které se původně osazovalo pouze na dieselové motory, v současné době se však osazují na všechny typy vozidel, aby minimalizovaly únik prachových částeček společně s výfukovými plyny. Tyto částice nejenže zanáší životní prostředí, ale mohou také způsobovat řadu zdravotních problému, jelikož se jedná o karcinogenní látky. Používání filtru pevných částic tak lze považovat za velmi dobrý posun v užívání osobních dopravních prostředků, je tedy jen logické, že bylo zaneseno do příslušné legislativy.

Ucpaný filtr pevných částic

Dojde-li k náhlému ucpání filtru pevných částic, rozsvítí se na řídícím panelu kontrolka, která požaduje jeho pročištění. Ucpání je většinou zapříčiněno sporadickým užíváím automobilu, nebo tankováním méně kvalitního paliva. Primárně je vyčištění možné provést pouze jízdou – regenerace filtru vyžaduje specifický postup, který navazuje právě na typ motoru a provádí se takto:

  • benzinové motory – rozjeďte se na rychlost 80 km/h a udržujte otáčky mezi 3000 a 5000, na několik sekund nepřidávejte plyn, toto opakujte, dokud kontrolka nezhasne, ne však déle než půl hodiny (není-li problém odstraněn, vyhledejte pomoc odborníka)
  • dieselové motory – postup je obdobný, vyžaduje ovšem pouze rychlost 60 km/h a otáčky nad 2000, proces můžete provádět až po dobu 40 minut

Pokud se vám tímto způsobem filtr nepodaří vyčistit, je velmi pravděpodobně nutný odborný zásah. S čištěním filtru v servisu ovšem neotálejte, jízda s ucpaným filtrem může způsobit závažné poškození motoru.

Jak filtr pevných částic funguje

Filtr je založen na jednoduchém principu zahrnujícím keramické sítko, které jednoduše nepustí do ovzduší částice o specifickém rozměru. Zařízení se osazuje na výfuk a plní rovněž funkci úložnou. Pokud je používáno kvalitní palivo, zanáší se filtr pomalu a postupně. Na filtru je také osazeno čidlo, podle kterého řídicí jednotka pozná, že je v něm již nadlimitní množství prachových částic a provede automatickou regeneraci zvýšením teploty výfukových plynů, jež způsobí vyhoření nečistot.

About the author